Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig.

Kriminalvården logotyp

Frivårdsbloggen


Månadens utmaning – squats

2017-03-30

Månadens utmaning – squats

Varje månad har vi på frivården i Västervik genomfört något som vi kallat för ”månadens utmaning”. Vi har bland annat utmanat oss i att klara plankan i 5 minuter, jägarvila lika länge och att ta en lunchpromenad varje dag.

Sista två månaderna har vi av någon anledning legat på latsidan. Vi skyller på allt från många och långa utbildningar till semestrar. Men nu är vi igång och vill i det här inlägget presentera den utmaning vi ställt oss själva inför denna månad. Vi vill även uppmuntra er alla till att haka på och göra den med oss!

Utmaning för april:

Anstalten Västervik Norra har en yogainspiratör vid namn Maria Johansson, hon som driver en egen blogg på Kriminalvårdens webbplats. Frivården bad Maria att komma hit och lära oss några enklare övningar. Vi fick ett par övningar, bland annat denna;

”Genom att sitta på huk så ofta du kan så förbättrar du rörligheten i hela kroppen. Rörelsen är bra för att förebygga värk i rygg, knän, fotleder och höft samt förbättrar din hållning.”

  1. Börja i stående grundposition, ta det lite lugnt för att komma till positionen huksittande om du är ovan. Ta stöd vid behov.
  2. Sitt ned på huk. Försök att hitta en bekväm position, rör på dig lite dynamiskt i huksittande.
  3. Stanna minst 10 andetag och öka sedan tiden efter hand.

Ett pulshöjande alternativ är att göra squats i flöde, sakta rör du dig upp på inandning och ner på utandning (undvik att räta ut benen helt på väg upp).

För att göra det hela roligare har vi valt att ta en före- och efterbild… blir vi rörligare efter en månads övning tro?

Kommentera inlägget

Läs mer om villkor när du lämnar kommentarer på blogg.kriminalvarden.se. Vi granskar alla inlägg innan de publiceras, därför kan det dröja innan du ser din kommentar.