Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Läs mer om cookies och hur vi skyddar dina personuppgifter.

Frivårdsbloggen


En fin naturbild på en spegelblank sjö i skymningen, med en sten i förgrunden

2018-12-21

Avslappningsövningar

Har du tänkt på hur du andas när du är arg, stressad eller rädd? Hur tolkar du din omvärld då? Hur lätt är det för dig att lyssna och lära dig nya saker när du har sådana känslopåslag?

Vi blir stressade av olika anledningar i olika situationer och när vi får känslopåslag förändras vår andning. Själv slår min egen känslobarometer i topp och andningen närmar sig adamsäpplet varje gång jag ser en match mellan Manchester United och Liverpool, så har det varit i nästan 40 år. Känslorna växlar som fjällvädret mellan hopp och förtvivlan, ilska och glädje. Min impulskontroll försvinner och jag blir personlighetsförändrad och tappar mitt konsekvenstänkande under 90 minuter. Omgivningen kan bli både förvirrad och rädd av min högljudda basstäma. Att jag i detta tillstånd skulle lära mig något nytt är helt otänkbart för omvärldens uppmaningar hörsammas ej. Ett stresspåslag som kan jämföras med att handla alla julklappar 23/12.

Genom åren har det slagit mig vilken hög inre stress många av frivårdens klienter upplever och hur svårt de kan ha för att gå ner i varv. De kan ha en lättantändlig ilska och ångest som ställer till det för dem. Det är därför väldigt glädjande att frivårdens app, Utsikt, bland annat innehåller enkla avslappningsövningar under verktyget "att hantera känslor". Det är appens upphovsman Jerry Simonsson som med lugn stämma läser upp instruktionerna till surfning och avslappning. Att andas djupt, långsamt, tyst och rytmiskt är väldigt lugnande. Har en besökare ett känslopåslag kan det vara klokt att andas tillsammans så att hen blir lugnare och lättare kan fokusera sig på mötet.

Appen Utsikt innehåller många KBT-inriktade verktyg som känns igen från bland annat programmet "Återfallsprevention" där enkla andningsövningar ingår i varje session. Min erfarenhet av att arbeta med  andningsövningar är att dessa kan ge visst motstånd till en början, men om man tränar tillsammans några gånger brukar det ge med sig. Ofta väljer programdeltagarna att träna på avslappningsövningar i hemmiljö och det kan ge lugnande resultat. Jag minns en klient som började göra avslappningsövningar hemma, vilket gjorde att dennes partner blev nyfiken. Det gjorde att de började träna avslappningsövningar tillsammans. I utvärderingen av programmet var det avslappningsövningarna klienten uppskattade mest och resultatet var att paret hade färre konflikter och att deras hund hade blivit lugnare. 

Jag brukar ibland ägna mig och självterapi med övningar som ingår i de olika behandlingsprogrammen och i Krimstics. Efter matchen, där Liverpool krossade mitt kära United, kom impulsen att gå in på matchforum och skriva av mig all besvikelse. I stället för att älta förlusten och elda upp min begynnande frustration ännu mer släcktes den inre lågan genom en kvarts djupandningsträning.  Dagen efter var jag så lugn att jag kunde gratulera mina Liverpoolfrälsta kollegor Patrik och Robert till en mycket rättvis seger. En litet steg för mänsklighet, men ett stort steg för mig.

/Mats Ädel, krimsticscoach Frivården Gävle

 

Faktaruta - frivårdsappen Utsikt

Utsikt är en app som går att ladda ned till sin smartphone och är riktad till frivårdsklienter. Utsikt innehåller en kalender, en dagbok, en funktion för målsättningar och verktyg för att hantera tankar, känslor och problemsituationer. Den innehåller också ett antal förprogrammerade telefonnummer, till exempel Kriminalvården, Vårdguiden och Självmordslinjen.


Målsättningen med Utsikt är att:

  • ge ökad närvaro på möten med hjälp av en kalender med påminnelsefunktion.
  • komplettera och förstärka behandlingsprogrammen med hjälp av övningar som syftar till att minska risken för återfall i brott.

Läs mer om appen här

Kommentera inlägget

Läs mer om villkor när du lämnar kommentarer på blogg.kriminalvarden.se samt villkor gällande personuppgifter. Vi granskar alla inlägg innan de publiceras, därför kan det dröja innan du ser din kommentar.

SVARA Lena  den 27 december 2018 08:17:25

Hej! Tack för bra blogg, detta är ett viktigt ämne. Det är ofta det enkla som är det bästa. Klienter behöver inte krångel utan övningar som är lätta att följa och lära in. Jag har arbetat mycket med yoga inom fängelse och största effekten infinner sig när de kan hitta ett sätt att kunna lugna sig själv på. För att kunna lära ut behöver vi själva känna oss trygga i detta. I vår personalgrupp har vi 15 min yoga/andning på alla våra APT. Att blunda och andas djupa andetag tillsammans med enkla övningar gör skillnad. Utsikt är ett bra redskap som ger så många möjligheter. Nu är det vårt jobb att introducera appen med dess funktionella innehåll. Gott Nytt År !!

SVARA mats.adel@kriminalvarden.se den 27 december 2018 08:59:50

Hej Lena. Jag gillar verkligen appen "utsikt" för att den är enkel och att det finns användbara verktyg i den. De klienter som laddat ner den tycker att den är mycket bra. Det är väldigt bra att det finns enkla avslappningsövningar på appen och jag har positiva erfarenheter av att träna avslappning tillsammans med programdeltagare. Kul att höra att ni tränar andning/yoga i personalgruppen och att det gör skillnad. Jag tycker det är väldigt intressant med yoga inom fängelse och att deltagarna kan se vinster av att lugna ner sig själva. Gott nytt år.

SVARA Madeleine  den 22 december 2018 18:29:59

Hej Mats! Såg ditt fina inlägg på Medveten Andning och blev intresserad av din blogg. Jag har själv tänkt att det borde till i de kretsar du bloggar för. Alla har ju glädje v att ta kontroll över sitt liv och sin andning!! Oerhört kraftfullt. Jag har min lilla grupp Andningspuff och ger dagligen en liten puff i rätt riktning. God Jul¡

SVARA Hej Madeleine den 27 december 2018 09:17:03

Hej Madeleine. Yogakurser finns på några anstalter och enkla avslappningsövningar ingår i de flesta av kriminalvårdens behandlingsprogram. Jag har nyligen börjat intressera mig för och tillämpa Medveten Andning och är förvånad över de positiva resultaten på kort tid. Några veckors daglig träning har gett djupare sömn, bättre fokus, mer mental och fysisk ork och ett förbättrat blodtryck. Det är inre belöningar som gör att jag kommer fortsätta med den nya vanan. Risken finns att jag kommer bli en "andningsnörd" och fördjupa mig i ämnet. Gott nytt år.