Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig. Läs mer om cookies och hur vi skyddar dina personuppgifter.

Kriminalvården logotyp

Gästblogg


2019-06-14

Kriminalvården väcker uppmärksamhet i Europa

”Wow, very progressive, I’m deeply impressed!” Orden kommer från min tyska bordsgranne som precis lyssnat till svenska kriminalvårdens kommunikationsdirektör Ulrica Ohlsons presentation om hur vi de senaste åren ändrat hela myndighetens sätt att berätta om vad vi gör på jobbet.

Vi sitter på justitiedepartementet i Berlin i ett oerhört varmt konferensrum där medlemsländer i EuroPris samlats för att i två dagar utbyta goda exempel, erfarenheter, förändringsarbeten och utmaningar kring rekrytering och behålla/utveckla medarbetare. Nästan alla fläktar sig med konferensmappen vi just fått, men trots den 35-gradiga värmen (AC:n var trasig) är energin och nyfikenheten i rummet stor.

”How did you do that, manage to go from closed to open, from passive to active, in your communication?”

”So your local staff work at the events and in the trailer, you don’t have a special communication force travelling around, can they do that?”

”So you work openly with branding, is that accepted?”

 

Det var många frågor som kom från kollegorna från Frankrike, Irland, Danmark, Tyskland, Turkiet, Litauen, Schweiz, Belgien, Nederländerna, mfl. direkt efter presentationen och i varje paus under dagarna. Och det klart, frågorna har vi också ställt till oss själva, och gör det fortfarande; går det att berätta något om en så sluten värld som ett häkte eller anstalt kan vara? Eller om klienter vi träffar varje dag? Vilken del kan vi berätta om och hur? Var finns intresset och var saknas kunskaper?

Och svaren är oftast ganska enkla, ja det går att berätta om det mesta kopplat till vad vi, medarbetarna, gör på jobbet och det är just vårat jobb vi berättar om för allmänheten.

 

Vi har gått från att vara passiva, slutna och ha klientfokus till att idag öppna upp, vara aktiva i allt från debatter, sociala medier, möta allmänheten i olika sammanhang och lyfta fram våra medarbetare i det viktiga samhällsuppdrag vi har och det framgångsrika arbete vi gör varje dag, året runt (något som även siffror och statistik i KOS 2018 bekräftar). Tidigare berättade vi om vår verksamhet med bilder på sköldar, staket, murar, bilar, taggtråd och hårda exteriöra husfasader. Idag visar vi oss, medarbetarna de bästa ambassadörer som finns, och låter olika röster komma till tals i allt från bloggar, LinkedIn, Twitter, Instagram och event som centralen i Stockholm, Nordstan, Almedalen, Järvaveckan, till Prideparader, mässor, VR-filmer och trailerstopp. Vi berättar så mycket som möjligt för att kunna slå hål på fördomar, möta och bemöta med kunskap om oss som myndighet och arbetsgivare.

 

Att få möjligheten att delta i ett europeiskt sammanhang som EuroPris staff recruitment workshop, få berätta om det jobb vi gör i svensk kriminalvård och få det speglat genom reaktioner och frågor från andra länder har bekräftat att det vi berättar och hur vi gör det intresserar inte bara allmänheten i Sverige, utan även våra europeiska kollegor. Något som också blev tydligt dag två när deltagarna (via undersökningstjänsten Menti) summerade föregående dag.

 

revEuropris_mindmap.jpg

 

 

Fakta:

EuroPris - European Organisation of Prison and Correctional Services. Promoting Professional Prison Practice. Improved public safety and security through improved detention standards and practice in Europe, through reduced re-offending and advanced professionalism in the correctional field.

On 5 & 6 of June EuroPris organised a workshop for prison professionals on staff recruitment in Berlin, Germany

Cathrine Söderberg
HR-expert

Kommentera inlägget

Läs mer om villkor när du lämnar kommentarer på blogg.kriminalvarden.se samt villkor gällande personuppgifter. Vi granskar alla inlägg innan de publiceras, därför kan det dröja innan du ser din kommentar.