Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig.

Kriminalvården logotyp

Häktes- & anstaltsbloggen


Desperation, Inspiration, Transpiration

2018-07-30

Desperation, Inspiration, Transpiration

Vardagen härinne har inte sällan vissa drag av berg- och dalbana. En dag som lamslår en pga teknikstrul kan snabbt vändas till kreativ korsbefruktning mellan ämneslärarna.

Alla verksamheter har sina sidor och ibland undrar man vad man håller på med. Idag är en sådan där dag då man längtar någon annanstans av en rad orsaker. Att kriminalvårdens IT-lösningar inte är de nyaste är knappast någon hemlighet. Systemet är trögt, men funktionsdugligt, när det fungerar. Idag ligger allt nere, så varken vi eller våra  studerande kommer åt några arbeten. Helt oberoende av detta fungerar inte heller några skrivare. Switchen som pajat kommer tidigast i morgon, om posten hinner med. Sedan skall grejerna  installeras och då får man be en bön att det finns tekniker tillgängligt.

Mitt i detta mörker upptäcker jag och kollegan Henrik att vi kommer ha samma  studerande i engelska och historia. Att arbeta parallellt inom olika ämnen är kul, lärorikt och kreativt. Så, vi slutar upp med att hänga läpp över trilskande teknologi och allmänt elände. Istället börjar vi bolla ideér på hur vi ska förena kursmål. Det trevliga med gymnasiekurserna i engelska är att kursmålen går lätt att anpassa efter intresse, så länge de handlar om aspekter i den engelskspråkliga världen. Den världen är mycket stor och spänner över många kontinenter.

Sedan, av kursmålen så är momentet som omfattar kultur och livsvillkor i den engelskspråkiga världen väldigt tacksam att arbeta med. Den skulle kunna innefatta områden såsom livet på bakgatorna i Bombay, innehållet i Churchills tal till nationen, fotbollshuliganism eller varför inte konsten att dricka Afternoon Tea. Det finns alltså en hel del spelutrymme.

I skrivande stund är planen att den studerande läser den store Gatsby och recenserar boken. Därefter ser hen filmen Scarface och jämför karaktärer och samhället i båda verken. Vi funderar på om vi även skall lyfta ut några  normkritiska tankar i framställningen av olika personer i rollistan. Givetvis, ideérna lär omformas några gånger till och det lär bli nya vändningar när den studerande kommer med sina synpunkter. Men vi har en plan och ett skelett till någonting som för oss känns både kreativt och lustfyllt. Tilläggas bör att båda verken bjuder på sedelärande teman, där fel livsval leder till undergång. Känns som det skulle kunna bidra till att någon kommer ännu bättre ut.

Sist, men inte minst, det pedagogiska samtalet är ju det som är det bästa i det här yrket, att gå igång, att entusiasmera och utifrån det organisera undervisningen. Kanske, kanske skulle det ändå gå lite lättare att hamna i det här tillståndet, om det fanns stabilare system och en mera genomtänkt logistik när tekniken klappar ihop.   

//Hanna Pohjola, lärare i engelska på lärcentrum Österåker    

Kommentera inlägget

Läs mer om villkor när du lämnar kommentarer på blogg.kriminalvarden.se. Vi granskar alla inlägg innan de publiceras, därför kan det dröja innan du ser din kommentar.