Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig.

Kriminalvården logotyp

Krimyogabloggen


Yoga for Every Body

2017-01-02

Yoga for Every Body

Yoga på gymmet, i olika media och hos sjukvården. Möjligheten att utöva yoga blir mer tillgängligt för oss. Som yogalärare gläder det mig att denna aktivitet också blir allt mer vanlig i våra svenska häkten och fängelser.

2008 blev ”Krimyoga” ett nationellt uppdrag inom Kriminalvården och man började under ledning av Eva Selitz utbilda de första yogainspiratörerna som sedan började sprida yoga som en ny verksamhet och sysselsättning i vårt avlånga land.

Fröet till krimyogan såddes redan 2002 då Eva höll sommarkurser i yoga på Norrtäljeanstalten, detta pågick under några sommrar och önskan om en mer regelbunden verksamhet för klienterna startade en process och ett samarbete med den engelska stiftelsen Prison Phenix trust.

Jag hakade på yogainspiratörsutbildningen för drygt 7 år sedan och nu undervisar jag yoga på anstalten under den största delen av mitt arbete. Många har höjt på ögonbrynen när jag berättat vad mina arbetsuppgifter är och kommit med kommentarer som att det är lyxigt att intagna får ha gratis yoga. Men om dessa personer varit med i lokalen och sett hur yogans olika verktyg påverkar klienterna skulle de ha en annan syn på det hela, det är jag övertygad om.

På min anstalt har vi inga märkvärdiga lokaler, snygga kläder eller avancerade positioner. Vår Krimyoga är ”for every body” alla ska kunna vara med utefter egna förutsättningar.

Under min yogaklasser på Västerviksanstalten är fokus träning en viktig del av innehållet, att öva upp förmågan att vara i nuet och träna på redskap som kan hjälpa att hantera tankar och ångest "Yoga is a work in".  De fysiska övningarna vi gör hjälper till att reducera stress och motverka stressrelaterad värk i axlar, nacke och mjuka upp kroppen då deltagarna på min anstalt spenderar mycket tid inlåsta, liggandes i sängen.

En andningsövning som skapar ett lugn som jag har med varje gång i mina pass och som alla skulle göra lite varje dag är att andas med förlängd utandning, att andas på detta sätt har en lugnande effekt på hjärnan och hjärtat, sänker högt blodtryck, reducerar stress, mentala och fysiska spännigar och aktiverar det parasympatiska systemet.

Ge dig själv några minuter och pröva, känn om du blir lugnare och mindre stressad. Sätt dig bekvämt på en stol eller ligg på rygg, ta ett djupt andetag och sänk axlarna.

  1. Andas in genom näsan, räkna till 4.
  2. Andas ut genom näsan, räkna till 6.

Upprepa 5-20 gånger.

​Tips! Du kan förlänga tiderna för varje steg från 4 till 6 eller 8 sekunder.

 

/Namaste Maria 

“Yoga is not a workout its a work in”

Kommentera inlägget

Läs mer om villkor när du lämnar kommentarer på www.blogg.kriminalvarden.se. Vi granskar alla inlägg innan de publiceras, därför kan det dröja innan du ser din kommentar.

Anna den 4 januari 2017 23:07:00

Fantastiskt arbete! Går yogalärarutbildning under 2017 och skulle mer än gärna jobba med yoga på en anstalt. Keep Up your good work! Kommer följa er på krimyoga. Namaste!

Maria Johansson den 1 februari 2017 20:07:06

Tack Anna vad kul att du följer oss. Det är roligt och spännande att få dela med sig av vårt arbete, när man arbetar som vi gör är det ju inte så många som ser vad vi och klienterna gör på dagarna, vår verksamhet är ju lite insynsskyddad. Lycka till med din utbildning du kommer inte ångra den investeringen, det har jag inte gjort.