Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig.

Kriminalvården logotyp

Krimyogabloggen


Som en lufthålspermission

2017-04-27

Som en lufthålspermission

Att släppa ut fångarna en liten stund är väl okej? Jag frågade yogadeltagarna i dag vad de tyckte bäst om med yogan och svaret blev samstämt och i kör: AVSLAPPNINGEN.

En deltagare sa att avslappningen är som en lufthålspermission, en liten stund borta från detta ställe, mitt brott och andra klienter som man samsas med på små utrymmen. Han sa också med glimten i ögat att jag fick lova att inte säga nått till kriminalvårdsinspektören för då kanske han inte ger oss permissioner utan tycker att det räcker med yoga en gång i veckan :-)

En annan deltagare sa att jag tycker också om avslappningen men den är svårast, för då kommer det i bland upp känslor och ångest men när du leder oss så släpper det och jag vet att det gör mig gott.

Jag brukar påminna i avslappningen eller efter att alla har redskap att balansera sina känslor och spänningar i kroppen, vi har ju vårt andetag så om vi tänker på andetaget stillar sig tankarna och då följer känslorna och spänningar i kroppen efter.

”Känslor är som vågor på vattnet de kommer och de går, vi har känslorna inom oss och genom att fokusera på andetaget kan vi få dem att driva i väg och vi känner oss lugna och mer harmoniska”

Unna dig en liten lufthålspermission det gör gott för hela dig, ge dig lite tid och ta ”sju andetag för kropp och sinne”. Det vore kul om du också har någon favoritövning eller länk att dela med dig av till oss andra.

Sju andetag för kropp och sinne

Detta är en fokus och avslappningsövning som du kan använda var som helst, när som helst och vilken tid som helst på dygnet. Den släpper stress och spännigar i kroppen och drar ditt fokus inåt kroppen och andetaget. Vilket skapar en känsla av att vara mer närvarande i nuet och ju oftare du gör övningen desto lättare kommer du snabbt ner i ett mer avslappnat tillstånd både fysiskt och psykiskt. ”Träning ger färdighet” heter det och så är det med avslappning, medveten andning och meditation, ju mer träning ju bättre och snabbare resultat.

Hitta en bekväm position du kan stå i, sitta eller ligga ner, slut dina ögon eller fäst blicken på något och gör den mjuk. Ta några djupa andetag och sucka ut. Andas sedan från topp till tå i sju långsamma andetag och rikta din uppmärksamhet mot en kroppsdel i taget samtidigt som du fokuserar och slappnar av. Varje gång du andas ut flyttar du uppmärksamheten ett steg neråt och räkna från sju till ett.

  • Andas in och fokusera på ansiktet och käkarna - andas långsamt ut slappna av, räkna till sju.
  • Andas in och fokusera på hals och nacke, axlar, armar och händer - andas långsamt ut slappna av, räkna till sex.
  • Andas in och fokusera på bröstkorgen - andas långsamt ut och slappna av och räkna till fem.
  • Andas in och fokusera på solarplexus - andas långsamt ut slappna av, räkna till fyra.
  • Andas in och fokusera på magen och höfterna - andas långsamt ut slappna av, räkna till tre.
  • Andas in och fokusera på, benen och fötterna - andas långsamt ut slappna av, räkna till två.
  • Andas in och fokusera på hela kroppen - andas långsamt ut slappna av, räkna till ett.

Nu kan du fortsätta din dag eller stanna en stund och fokusera på dina andetag och bara vara en liten stund.                                                                                         

/Namaste Maria

Kommentera inlägget

Läs mer om villkor när du lämnar kommentarer på www.blogg.kriminalvarden.se. Vi granskar alla inlägg innan de publiceras, därför kan det dröja innan du ser din kommentar.