Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig.

Kriminalvården logotyp

Krimyogabloggen


Att hålla rätt hastighet

2017-02-01

Att hålla rätt hastighet

STANNA UPP och känn om du håller rätt hastighet. ANDAS IN kraft och energi - ANDAS UT och släpp taget om stress, press och spänningar.

På väg hem från jobbet finns nu denna hastighetskontroll, det blir en sur röd smilie när man kör över hastighetsgränsen och när man håller rätt hastighet får man en glad gubbe.

Jag funderar på hur lätt det är att dras med i stress och att sätta för mycket krav på sig själv fast man oftast vet innerst inne att man borde sakta ner sin fart för då mår man bättre och har mer ork och energi. Vi borde alla ha en hastighetskontroll med röda och gröna smilies som signalerar och hjälper oss att hålla rätt fart. När jag känner att stressen tar över och axlarna åker upp mot öronen brukar jag ta tre djupa andetag för att komma ner i rätt hastighet igen, pröva och se om din fart också sänks. 

Tre suckar

Den här meditationen kan du göra precis var som helst. Den hjälper din kropp att släppa på spänningar, stress och envisa tankar. Att andas in djupt och ut med en suck hjälper dig att slappna av och släppa taget när du exempelvis ska sova, är arg eller upprörd eller om du är stressad.

  • Andas in genom näsan så djupt att magen och de nedre revbenen expanderar, dra med dina axlar upp mot öronen och håll andan någon sekund.
  • Andas ut fullständigt genom munnen i en suck samtidigt som du slappar av i axlarna och låter dem bli tunga.
  • Upprepa två gånger till i lugn takt. Lägg märke till att varje andetag blir ännu djupare än det föregående.

Tre eller fyra suckar räcker vanligtvis för att kroppens ska släppa på spänningar. Låt sedan din andning återta sin naturliga rytm och lägg märke till hur det känns, om du sänkt din fart och får en grön smilie. 

/Namasté Maria.

Kommentera inlägget

Läs mer om villkor när du lämnar kommentarer på www.blogg.kriminalvarden.se. Vi granskar alla inlägg innan de publiceras, därför kan det dröja innan du ser din kommentar.

Alma Kahvic den 1 februari 2017 15:03:57

Bra övning där.Saknar dig underbara Maria

Maria Johansson den 1 februari 2017 20:23:40

Tack Goa Alma vi har saknat dig också. Jag var på din arbetsplats på försommaren och hälsade på, jag hopas det blir möjlighet igen snart. Det kommer att bli mer andningsövningar i denna blogg för det är bara så bra grejer.

Anette Göthberg den 2 februari 2017 09:35:21

Vilken bra reflektion Maria med smilegubben! Tänk om fler kunde stanna upp ta några djupa andetag och känna hur lugnet infinner sig, fler vänner, kollegor skulle må så mycket bättre.