Kriminalvarden.se använder cookies för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt för dig.

Kriminalvården logotyp

Krimyogabloggen


Massage med tennisboll

2017-02-06

Massage med tennisboll

Sitter man inne är det inte bara att boka en massagetid när man har muskelknutor eller ont i ryggen. Att vara lite uppfinningsrik inom ramarna kan bli en bra självhjälp vid rygg och ont i musklerna.

Jag brukar vid jämna mellanrum ha med tennisbollar till yogan för att massera och mjukgöra musklerna. Vi gör först yoga och sedan efter en liten stund används tennisbollarna och sedan återgår vi till yogapasset och avslutar med avslappningen. Detta är ett populärt inslag hos de som bär på muskelknutor och spänningar i axlar, rygg och framförallt mellan skulderbladen.

För cirka ett år sen kom jag till en våning där en klient ligger i soffan utan kuddar, jag undrade vad han gjorde och fick som svar "Jag har en potatis under ryggen, vi har ingen tennisboll så jag använder en okokt stor potatis och masserar knutan med som du lärt oss, en potatis får fungera". Man kan bara le när man får ett svar som detta. 

Mina massagetips med tennisboll: 

Triggerpunkter, muskelknutor och spända muskler av exempelvis stress och träning kan ju  skapa smärta och obehag.  Spänningarna kan reduceras genom positiv cirkulation som ökar när man får ett tryck och masserar området med hjälp av en tennisboll (eller en flaska fylld med vatten t.ex.)

1. Tennisboll liggande på golvet

Ta en tennisboll, lägg den på golvet, lägger du dig på rygg på bollen (välj böjda eller raka ben). Där letar du upp de ömmaste musklerna/punkterna, gnugga/rulla fram och tillbaka på det området. Om du hittar någon öm punkt stanna där en liten stund, glöm inte att andas (in genom näsan och långsamt ut genom munnen). Du kan flytta tennisbollen till olika områden på ryggen. 

2. Tennisboll på axlar och rygg

Cirkulera bollen upp och ner över rygg, skuldror och axlar försiktigt. Rör dig lätt så att bollen roterar. Stanna om du hittar en spänning eller triggerpunkt och tryck lätt. Fortsätt sedan att låta bollen massera ryggen.

3. Tennisboll på stol

Sitt på en stol med bollen mot ryggstödet och rör ryggen mot bollen.

4. Tennisboll under foten

 Placera en boll under foten. Trampa och rulla med ena foten på bollen för en välgörande fotmassage.

Själv har jag en tennisboll hemma, en i bilen, använder den bara när jag sitter på passagerarsidan så klart, och en boll på kontoret, ibland är jag snäll och rullar bollen över en kollegas axlar och rygg om den behöver det. 

Prova, det kostar bara en tennisboll om du inte har någon hemma, då är det gratis. 

/Namaste Maria

Kommentera inlägget

Läs mer om villkor när du lämnar kommentarer på blogg.kriminalvarden.se. Vi granskar alla inlägg innan de publiceras, därför kan det dröja innan du ser din kommentar.